Klimatyzacja pojazdów samochodowych. Technika klimatyzacyjna dla praktyków

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 5084
  • Producent: Systherm
  • Autor: red. Bolesław Gaziński

  • szt.
  • Cena netto: 151,43 zł 159,00 zł

Klimatyzacja pojazdów samochodowych. Technika klimatyzacyjna dla praktyków

rok wydania: 2016, wydanie drugie rozszerzone
ISBN: 978-83-61265-05-4
ilość stron: 266
format: 17x24 cm
oprawa: miękka

Opis

Jest to pierwsze takie opracowanie na rynku polskim napisane przez zespół polskich autorów (z Krakowa, Łodzi, Warszawy i Poznania).

W poradniku zawarto zarówno teoretyczne podstawy procesów zachodzących w układach klimatyzacji, szczegółowo omówiono poszczególne podzespoły układu, jak również zamieszczono informacje praktyczne dotyczące diagnostyki oraz obsługi.

Pozycja kierowana jest do firm i osób związanych z branżą klimatyzacyjną i samochodową zainteresowanych teoretyczną i praktyczną stroną problematyki. Liczymy, że zyska także uznanie wśród naukowców, studentów i uczniów kierunków związanych z motoryzacją.

Spis treści

Wstęp

1. Warunki klimatyczne wnętrza pojazdu

2. Przemiany powietrza wilgotnego. Przygotowanie procesu
2.1. Powietrze wilgotne
2.2. Przemiany powietrza wilgotnego

3. Zasady działania układu klimatyzacji
3.1. Obieg chłodniczy
3.2. Obieg powietrza w kabinie pasażerskiej

4. Problemy stosowania urządzeń na czynnik CO2
4.1. Podstawowe zalety stosowania CO2
4.2. Historia CO2 w technice chłodniczej
4.3. Charakterystyka obiegów roboczych
4.4. Uwagi końcowe

5. Główne elementy składowe układów klimatyzacji
5.1. Sprężarka
5.2. Skraplacz
5.3. Parownik
5.4. Zawór rozprężny
5.5. Dysza dławiąca
5.6. Elementy sterowania
5.6.1. Sterowanie pracą sprężarki
5.6.2. Sterowanie pracą wentylatora skraplacza
5.6.3. Sterowanie właściwościami jezdnymi pojazdu
5.7. Elementy dodatkowe
5.7.1. Sprzęgło sprężarki
5.7.2. Zasobnik czynnika chłodniczego
5.7.3. Filtr odwadniacz
5.7.4. Wentylator skraplacza
5.7.5. Wentylator parownika
5.7.6. Przewody i złącza
5.7.7. Tłumik
5.7.8. Filtry

6. Regulacja wydajności sprężarek stosowanych w układach klimatyzacji samochodowej
6.1. Skokowa regulacja wydajności
6.2. Ciągła regulacja wydajności
6.3. Upustowa regulacja wydajności
6.4. Wyłączanie części cylindrów

7. Klimatyzacja w kabinach samochodów ciężarowych i kabinach maszyn roboczych
7.1. Klimatyzatory kabinowe
7.2. Klimatyzatory postojowe

8. Specyfika klimatyzacji autobusów
8.1. Standardy europejskie spełniane przez zestawy klimatyzacyjne
8.2. Przystosowanie zestawów klimatyzacyjnych do współpracy z sieciami typu „CAN”
8.3. Modułowość
8.4. Przegląd zestawów klimatyzacyjnych
8.4.1. Autobusy
8.4.2. Minibusy
8.4.3. Autobusy mniejsze
8.4.4. Autobusy większe i trolejbusy
8.5. Zestawy klimatyzacyjne minibusów i autobusów – konserwacja
8.6. Zestawy klimatyzacyjne minibusów i autobusów – diagnostyka i naprawa

9. Czynniki robocze, ich właściwości i zastosowanie
9.1. Czynniki chłodnicze
9.2. Czynniki R12 i R22
9.3. Czynnik R407C
9.4. Zastosowanie i właściwości fizyczne czynnika R134a
9.4.1. Rozpuszczalność z wodą
9.4.2. Mieszalność z olejami
9.4.3. Właściwości chemiczne
9.4.4. Właściwości termodynamiczne
9.5. Porównanie wydajności czynnika R134a i R407C
9.6. Dwutlenek węgla R744
9.7. Porównanie czynnika roboczego R744 i R134a

10. Uszkodzenia sprężarek klimatyzacji samochodowej
10.1. Uszkodzenia spotykane we wszystkich typach sprężarek klimatyzacji samochodowej
10.1.1. Uszkodzenia sprzęgieł elektromagnetycznych
10.1.1.1. Uszkodzenia mechaniczne sprzęgieł
10.1.1.2. Uszkodzenia elektryczne sprzęgieł
10.1.2. Uszkodzenia sprzęgieł zrywalnych
10.1.3. Utrata szczelności sprężarek
10.1.3.1. Uszkodzenia uszczelniaczy wałów
10.1.3.2. Rozszczelnienia korpusów
10.1.4. Uszkodzenia układów zaworowych
10.1.4.1. Trwałe odkształcenie płytek zaworowych
10.1.4.2. Wyłamania płytek zaworowych
10.1.4.3. Korozja układów zaworowych
10.1.4.4. Podnoszenie płytek przez ciała obce
10.2. Uszkodzenia sprężarek tłokowych
10.2.1. Uszkodzenia układu cylinder – tłoki – wał
10.2.2. Uszkodzenia łożyskowania wałów
10.2.3. Uszkodzenia bieżni oraz półkul prowadzących tłoki
10.2.4. Uszkodzenia zaworów regulacyjnych
10.3. Uszkodzenia sprężarek łopatkowych
10.3.1. Uszkodzenia łopatek oraz cylindrów
10.3.2. Uszkodzenia pokryw cylindrów
10.3. Uszkodzenia sprężarek scroll

11. Narzędzia i urządzenia serwisowe oraz wyposażenie warsztatu
11.1. Wstęp
11.2. Wyposażenie obowiązkowe
11.2.1. Urządzenia do odzysku czynników chłodniczych
11.2.2. Zestawy do napełniania instalacji chłodniczych
11.2.3. Zbiorniki ciśnieniowe dla czynników chłodniczych
11.2.4. Zestawy węży przyłączeniowych z zaworami
11.2.5. Przyrządy do pomiaru ciśnienia i temperatury
11.2.6. Wagi
11.2.7. Wykrywacze nieszczelności
11.2.8. Przyrządy do pomiarów elektrycznych
11.2.9. Przyrządy do lutowania twardego
11.2.10. Narzędzia specjalistyczne i ogólne
11.2.11. Przyrządy do pomiaru wilgotności, hałasu
11.2.12. Pompy próżniowe

12. Metody rozpoznawania i usuwania usterek w układach klimatyzacji pojazdów
12.1. Ogólne zasady dotyczące diagnozowania niesprawności działania klimatyzacji
12.2. Zbyt niskie ciśnienie czynnika chłodniczego
12.3. Zbyt wysokie ciśnienie czynnika chłodniczego podczas pracy układu
12.4. Ciśnienie po załączeniu układu pozostaje bez zmian
12.5. Sprzęgło sprężarki załącza się po chwili zabierak sprzęgła ślizga się.
12.6. Przycisk załączający klimatyzację jest włączony sprężarka układ nie reaguje
12.7. Nieprzyjemny zapach wydostający się z kanałów nawiewowych
12.8. Oblodzenie jednego z elementów układu klimatyzacji
12.9. Powstawanie hałasów w komorze silnika

13. Przepisy dotyczące stosowania urządzeń klimatyzacyjnych w pojeździe oraz bhp
13.1. Wybrane postanowienia norm serii PN-EN 378 w zakresie bezpieczeństwa instalacji urządzeń chłodniczych
13.2. Dobór czynników chłodniczych wg PN-EN 378 13.3. Zestawy klimatyzacyjne – BHP podczas czynności obsługowych i instalacji

14. Dane dotyczące napełnień czynnikiem chłodniczym i olejem
14.1. Alfa Romeo
14.2. Audi
14.3. BMW
14.4. Chrysler
14.5. Citroen
14.6. Daewoo
14.7. Fiat
14.8. Ford
14.9. Honda
14.10. Hyundai
14.11. Isuzu
14.12. Jaguar (Daimler)
14.13. Kia
14.14. Lancia
14.15. Land Rover
14.16. Lexus
14.17. Mazda
14.18. Mercedes Benz
14.19. Mitsubishi
14.20. Nissan
14.21.Opel-Vauxhall
14.22. Peugeot
14.23. Porsche
14.24. Renault
14.25. Rover
14.26. Saab
14.27. Seat
14.28. Skoda
14.29. SSangyong
14.30. Subaru
14.31. Suzuki
14.32. Toyota
14.33. Volkswagen
14.34. Volvo

15. Literatura