Projektowanie innowacyjnych rozwiązań we współpracy z klientami

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 5638
  • Producent: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
  • Autor: Małgorzata Krwawicz, Mariusz Kostrzewski
  • Rok wydania: 2024, wydanie pierwsze
  • ISBN: 978-83-8156-677-3
  • Liczba stron: 238
  • Format: B5

  • szt.
  • Cena netto: 46,67 zł 49,00 zł

Opis

Autorzy postawili tezę wskazującą na to, że współtworzenie rozwiązań z klientami może przyczynić się do uzyskania rozwiązań, które lepiej spełnią oczekiwania ich użytkowników, a tym samym przyczynią się do wzrostu poziomu ich satysfakcji. Zawarty w podręczniku opis metod, technik i narzędzi przybliża od strony teoretycznej i praktycznej poszczególne etapy współdziałania z klientami i użytkownikami. Wspomniane metody, techniki i narzędzia warto traktować jako wzajemnie dopełniające się. Uzyskany efekt synergii skutkuje wypracowaniem spójnej idei, pomysłu, wreszcie produktu.

Podręcznik ten jest predestynowany osobom, których wolą jest dbałość o własny warsztat metodyczny — zarówno pracownikom dydaktycznym, badawczo-dydaktycznym, jak i studentom oraz doktorantom chętnym do samodzielnej rozbudowy gamy umiejętności, jakie mogą zostać „odkryte” podczas zastosowania danych metod, technik i narzędzi. Zawartość podręcznika może zainteresować osoby, które skłonne są zwrócić się w kierunku projektowania partycypacyjnego, a także te, które dbają o najwyższą jakość edukacji przy jednoczesnym angażowaniu form kształcenia urozmaicających i czyniących zajęcia, szkolenia i warsztaty jeszcze bardziej atrakcyjnymi, nastawionymi na pogłębioną współpracę. Zamiarem autorów jest zachęta do dbałości o rozwój wedle koncepcji T-shaped. Jest to metafora używana do opisania zdolności osób (pionowy odcinek litery T symbolizuje ugruntowaną wiedzę specjalistyczną w danej dziedzinie lub dziedzinach, podczas gdy poziomy odcinek litery T obrazuje wiedzę ogólną, przekrojową, zdolność do wykorzystania wiedzy kryjącej się obszarach specjalizacji innych niż własne/-a, umiejętność efektywnej komunikacji np. z ekspertami z innych dziedzin i dzielenia się wiedzą oraz umiejętności negocjacyjne).
Korzystanie z podręcznika ułatwia struktura jego poszczególnych rozdziałów, która obejmuje określenie celu metody, przedstawienie instrukcji jej stosowania, zaprezentowanie przykładowego wykorzystania metody, zdefiniowanie polecenia wykonania ćwiczenia, wskazanie zakresu zastosowania metody (w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, określenie rodzaju celu i horyzontu czasu), podanie metod alternatywnych i zbliżonych wobec przedstawianej w danym rozdziale oraz zawiera źródła odnoszące się do treści danego rozdziału. Taka struktura rozdziałów zdecydowanie wyróżnia opracowanie na tle innych dostępnych, gwarantując przejrzystość podręcznika, a tym samym ułatwia korzystanie z metod.

Spis treści

Słowo od Autorki / 7
Słowo od Autora / 11

1. Metody identyfikacji klientów / 15
1.1. Proto-persona / 15
1.2. Persona / 20
1.3. Mapa empatii / 24
1.4. Identyfikacja motywów zakupowych klienta / 30
1.5. Model Kano / 34
1.6. Historyjki użytkowników / 45

2. Metody tworzenia innowacyjnych rozwiązań / 50
2.1. Business Model Canvas / 50
2.2. Lean Canvas / 59
2.3. Service Blueprint / 67
2.4. Metoda Design Thinking / 73
2.5. Double Diamond / 88
2.6. Mood board (tablica inspiracji) / 99
2.7. World café / 106
2.8. Metody badań operacyjnych w procesie projektowania nowego wyrobu / 111
2.9. Wireframe / 118
2.10. Diagram pokrewieństwa / 124
2.11. Diagram drzewa / 129
2.12. Priorytetyzacja MoSCoW / 133
2.13. Testy ról zespołowych / 139
2.13.1. Test Belbina / 139
2.13.2. Test Hartmana / 152
2.14. Matryca propozycji wartości / 156

3. Metody podtrzymywania relacji z klientami / 160
3.1. Warsztaty facylitowane / 160
3.2. Mapa myśli – współtworzenie mapy myśli / 164
3.3. 1-to-1 interview / 170
3.4. Speedboat / 173
3.5. Storytelling / 176
3.6. DesignOps / 182
3.7. Metoda 5 × dlaczego / 191
3.8. Mapa drogowa produktu dla klientów / 195

4. Metody oceny doświadczeń klientów / 201
4.1. Perspektywa klientów Zrównoważonej Karty Wyników / 201
4.2. Mierniki oceny doświadczeń klientów (ujęcie operacyjne) / 209
4.3. Segmentacja interesariuszy / 217
4.4. Customer journey map / 221
4.5. Mapowanie doświadczeń / 230
Posłowie / 234