Zamówienia publiczne jako instrument wspierania małych i średnich przedsiębiorstw
- Dodaj recenzję:
- Kod: 1685
- Producent: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
- Autor: Arkadiusz Borowiec
-
-
- szt.
- Cena netto: 27,62 zł 29,00 zł
Zamówienia publiczne jako instrument wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, Arkadiusz Borowiec, rok: 2008, ISBN: 978-83-7143-399-3, liczba stron: 152, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej
Głównym celem podjętych badań była charakterystyka zamówień publicznych jako instrumentu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Przedstawiono główne ograniczenia i bariery rozwoju tych przedsiębiorstw: prawną, ekonomiczną, zarządzania, edukacyjną i społeczną. Scharakteryzowano zamówienia publiczne na tle innych instrumentów wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, a także skonfrontowano rozwiązania przyjęte w ustawodawstwie Stanów Zjednoczonych i Niemiec z polskimi z uwzględnieniem polskiego system zamówień publicznych od 1918 roku. Przeanalizowano szanse i zagrożenia, jakie dla małych i średnich przedsiębiorstw stwarza obowiązująca obecnie ustawa o zamówieniach publicznych. Zaprezentowano wyniki badań empirycznych i na ich podstawie określono wpływ zamówień publicznych na wyniki finansowe małych i średnich przedsiębiorstw, ich płynność finansową, rentowność i pozycję na rynku. Na zakończenie przedstawiono kierunki kształtowania skutecznego systemu zamówień publicznych jako instrumentu wspierania MSP w Polsce. Opisano zjawiska patologiczne związane z tym systemem, a także skutki ekonomiczne i organizacyjne przymusowego wycofania się z preferencji krajowych w zamówieniach publicznych. Podjęto próbę opracowania metody hierarchii analitycznej pozwalającej na określanie wag procentowych kryteriów punktowanych. Zaproponowano outsourcing usług przetargowych jako istotny element poprawy dostępu MSP do systemu zamówień publicznych.
Głównym celem podjętych badań była charakterystyka zamówień publicznych jako instrumentu wspierania małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. Przedstawiono główne ograniczenia i bariery rozwoju tych przedsiębiorstw: prawną, ekonomiczną, zarządzania, edukacyjną i społeczną. Scharakteryzowano zamówienia publiczne na tle innych instrumentów wspierania małych i średnich przedsiębiorstw, a także skonfrontowano rozwiązania przyjęte w ustawodawstwie Stanów Zjednoczonych i Niemiec z polskimi z uwzględnieniem polskiego system zamówień publicznych od 1918 roku. Przeanalizowano szanse i zagrożenia, jakie dla małych i średnich przedsiębiorstw stwarza obowiązująca obecnie ustawa o zamówieniach publicznych. Zaprezentowano wyniki badań empirycznych i na ich podstawie określono wpływ zamówień publicznych na wyniki finansowe małych i średnich przedsiębiorstw, ich płynność finansową, rentowność i pozycję na rynku. Na zakończenie przedstawiono kierunki kształtowania skutecznego systemu zamówień publicznych jako instrumentu wspierania MSP w Polsce. Opisano zjawiska patologiczne związane z tym systemem, a także skutki ekonomiczne i organizacyjne przymusowego wycofania się z preferencji krajowych w zamówieniach publicznych. Podjęto próbę opracowania metody hierarchii analitycznej pozwalającej na określanie wag procentowych kryteriów punktowanych. Zaproponowano outsourcing usług przetargowych jako istotny element poprawy dostępu MSP do systemu zamówień publicznych.