Zarządzanie komunikacją i wiedzą w planowaniu cywilnym oraz zarządzaniu kryzysowym
- Dodaj recenzję:
- Kod: 4543
- Producent: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
- Autor: Katarzyna Rostek, Michał Wiśniewski, Radosław Zając
-
-
- szt.
- Cena netto: 37,14 zł 39,00 zł
Zarządzanie komunikacją i wiedzą w planowaniu cywilnym oraz zarządzaniu kryzysowym
rok wydania: 2019
ISBN: 978-83-8156-021-4
ilość stron: 158
oprawa: miękka
Opis
Celem tego podręcznika, który jest trzecim w serii, jest wskazanie możliwości zintegrowanego podejścia, łączącego zarządzanie komunikacją i wiedzą w organizacji w perspektywie planowania cywilnego i zarządzania kryzysowego. Jest on wynikiem kilku lat pracy naukowej, badawczej oraz weryfikacji praktycznej, zarówno w jednostkach administracji publicznej, jak i w podmiotach prowadzących działalność gospodarczą. Podręcznik składa się z pięciu rozdziałów, w których zaprezentowano wzajemne zależności procesów komunikacji i zarządzania wiedzą (rozdział 1), przedstawiono klasyczny model zarządzania wiedzą, rekomendowany do wskazanych zastosowań (rozdział 2), ale zaproponowano również nowy model ATENA (rozdział 3), który integruje podejście do komunikacji i wiedzy.
Jako uzupełnienie tych rozważań, w rozdziale 4 została przedstawiona metodyka wykorzystywania danych i informacji gromadzonych w obydwu procesach, a w rozdziale 5 zaproponowano model oceny i doskonalenia systemu zarządzania komunikacją i wiedzą w organizacji. Obydwa rozdziały mają na celu pokazanie czytelnikowi, że proces zarządzania komunikacją i wiedzą nie stanowi celu sam w sobie, a uzasadnieniem jego istnienia są inne procesy organizacji, jak efektywne wspomaganie decyzji zarządczych, poprawnie prowadzona i stale rozwijana analityka organizacyjna, a przede wszystkim jak najlepsza realizacja procesów głównych. Z drugiej strony, żeby proces zarządzania komunikacją i wiedzą był w stanie spełniać swoje zadania i cele, musi być cały czas poddawany ocenie i doskonaleniu.
Spis treści
Wprowadzenie / 7
Rozdział 1
Kontekst sytuacyjny: Procesy komunikacji oraz zarządzania wiedzą w działaniach planistycznych i ratowniczych / 11
1.1. Systemy komunikacji wykorzystywane w ratownictwie i zarządzaniu kryzysowym / 11
1.2. Komunikacja jako element doskonalenia i rozwoju systemu zarządzania wiedzą / 17
1.3. Problemy komunikacyjne w przepływach i transformacji wiedzy w planowaniu cywilnym i zarządzaniu kryzysowym / 20
1.4. Pytania / 26
1.5. Zadania / 26
Rozdział 2
Podejście klasyczne: Model organizacji procesu zarządzania wiedzą / 28
2.1. Dobór modelu i jego adaptacja do specyfiki działań planistycznych i kryzysowych / 29
2.2. Identyfikacja wiedzy w modelu / 31
2.3. Pozyskiwanie wiedzy w modelu / 35
2.4. Gromadzenie i zachowywanie wiedzy w modelu / 40
2.5. Ocena i rozwijanie wiedzy w modelu / 48
2.6. Rozpowszechnianie i wykorzystywanie wiedzy w modelu / 51
2.7. Przesłanki do zastosowania modelu zintegrowanego / 52
2.8. Pytania / 54
2.9. Zadania / 55
Rozdział 3
Podejście zintegrowane: Model organizacji procesu komunikacji i zarządzania wiedzą / 57
3.1. Wymagania dla modelu / 59
3.2. Konstrukcja modelu / 62
3.2.1. Pryncypia modelu / 64
3.2.2. Tematy modelu / 75
3.2.3. Procesy modelu / 85
3.2.4. Utrzymanie modelu / 97
3.3. Wdrożenie i eksploatacja modelu / 98
3.4. Pytania / 101
3.5. Zadania / 102
Rozdział 4
Rozwój podejścia zintegrowanego: Metodyka wykorzystania danych w planowaniu cywilnym i raportowaniu kryzysowym / 103
4.1. Założenia i wymagania w odniesieniu do zasobów danych / 103
4.2. Standaryzacja procedur i procesów jako mechanizm poprawy jakości danych / 107
4.3. Metodyka MEDAR – wykorzystania danych w raportowaniu (ex post) i prognozowaniu (ex ante) / 110
4.4. Prognozowanie metodą projektowania scenariuszy zdarzeń niekorzystnych / 122
4.5. Prognozowanie metodami text miningu i analizy sentymentu / 129
4.6. Pytania / 135
4.7. Zadania / 136
Rozdział 5
Doskonalenie podejścia zintegrowanego: Model oceny i doskonalenia systemu zarządzania komunikacją i wiedzą / 137
5.1. Mierniki efektywności / 137
5.2. Model oparty na miernikach efektywności / 148
5.3. Pytania / 151
5.4. Zadania / 151
Bibliografia / 153
Załącznik 1. Odniesienie mierników efektywności do struktury modelu ATENA / 158