Podstawy organizacji i zarządzania. Materiały do ćwiczeń. Część 3
- Dodaj recenzję:
- Kod: 5452
- Producent: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
-
-
- szt.
- Cena netto: 33,33 zł 35,00 zł
Podstawy organizacji i zarządzania. Materiały do ćwiczeń. Część 3
rok wydania: 2022, wydanie pierwsze
ilość stron: 126
ISBN: 978-83-8156-375-8
oprawa: miękka
Opis
Książka stanowi kontynuację części pierwszej i drugiej skryptu pod tym samym tytułem. W opracowaniu przedstawiono szereg metod wspierających proces twórczy i służących przede wszystkim do poszukiwania i definiowania pomysłów nowych produktów.
Głównym celem opracowania jest prezentacja wybranych metod heurystycznych wykorzystywanych w przedsiębiorstwach na potrzeby poszukiwania innowacyjnych rozwiązań poprzez pobudzanie kreatywności u pracowników różnych szczebli i jednocześnie zaangażowanych w rozwiązywanie problemów o zróżnicowanym charakterze i spektrum. Autorka przedstawia zarówno metody nowe, jak i klasyczne. Metoda Design Thinking została potraktowana jako nadrzędna w odniesieniu do pozostałych metod zaprezentowanych w opracowaniu i wyznaczająca dla nich ramy, co wpłynęło bezpośrednio na strukturę opracowania i wybór opisanych metod. Przedstawione metody mogą być w praktyce wykorzystywane w realizacji kolejnych etapów poszukiwania rozwiązań przy wykorzystaniu metody Design Thinking.
Struktura poszczególnych rozdziałów obejmuje określenie celu metody, przedstawienie instrukcji jej stosowania, zaprezentowanie przykładowego wykorzystania, polecenie wykonania ćwiczenia oraz wskazanie zakresu zastosowania metody (w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, określenie horyzontu czasu i rodzaju celu). Z uwagi na charakter opracowania teoria dotycząca poszczególnych metod została zawężona do minimum na rzecz przykładów praktycznych. Podczas prezentacji metod Autorka kierowała się zasadą precyzyjnego wyjaśnienia sposobu ich wykorzystania.
Opracowanie może być pomocne w samodzielnym generowaniu rozwiązań – zarówno na potrzeby dydaktyczne, jak i w działalności praktycznej przez szerokie grono użytkowników. Tym samym adresatami są tu przede wszystkim studenci kierunków Zarządzanie i Zarządzanie i Inżynieria Produkcji oraz praktycy gospodarczy, jak również słuchacze studiów podyplomowych, uczestnicy szkoleń specjalistycznych i inni czytelnicy zainteresowani poszukiwaniem innowacyjnych rozwiązań.
Spis treści
Spis treści
Wstęp / 9
1. Metoda Design Thinking / 13
2. Mapa empatii / 28
3. Metody pytań naprowadzających / 35
3.1. Lista pytań naprowadzających Lohmanna / 35
3.2. Metoda 5W1H / 47
3.3. Metoda 5 × dlaczego / 51
4. Burza mózgów / 55
4.1. Klasyczna burza mózgów / 55
4.2. Metoda 635 / 60
4.3. Metoda pytań Osborna / 64
5. Metoda W. Disneya / 72
6. Metoda kruszenia / 78
7. Metoda SCAMPER / 83
8. Mapa myśli / 88
9. Analogie Gordona / 94
10. Metoda superpozycji / 98
11. Metoda analizy morfologicznej / 102
12. Diagram pokrewieństwa / 112
13. Diagram systematyki / 115
Podsumowanie / 120
Bibliografia / 121
Netografia / 124
Inne źródła / 124
Spis rysunków / 125
Spis tabel / 126