Dizajn: Percepcja

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 5510
  • Producent: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej
  • Autor: Anna Dybczyńska-Bułyszko
  • Rok wydania: 2024, wydanie pierwsze
  • ISBN: 978-83-8156-659-9
  • Liczba stron: 164
  • Format: 14,5x23,5 cm

  • szt.
  • Cena netto: 44,76 zł 47,00 zł

Opis

Prezentowane opracowanie stanowi zbiór informacji, zestawionych w celu podniesienia sprawności twórczego myślenia, aby ułatwić drogę życiową nam jako twórcom, ale też jako odbiorcom, poczynając od fundamentalnych pytań sformułowanych przez Paula Gauguina: Skąd przychodzimy? Kim jesteśmy? Dokąd idziemy?
Autorka zaczyna swoją narrację od ukazania fizycznych, chemicznych, biologicznych i kulturowych źródeł naszej percepcji świata, a w konsekwencji miejsca człowieka w świecie – w ślad za kierunkiem ewolucji najpierw w skali kosmicznej, następnie planety, a na niej życia biologicznego i w końcu ewolucji człowieka. Chronologii owej towarzyszą przykłady uwarunkowań percepcyjnych, które odbiły się w produktach ludzkiej przemyślności, odpowiednio od abstrakcji (religia, filozofia), przez nauki stosowane (chemia, termodynamika, …), metody (algorytmy) aż ku technologiom i szeroko pojmowanym narzędziom (proste, mechaniczne, cyfrowe, bakterie, …).
Autorka analizuje proces projektowy w trzech aspektach: percepcja–kreacja–komunikacja, którym odpowiadają kolejne części tekstu, podzielonego na trzy, wzajemnie dopełniające się tomy. W pracy wielokrotnie opiera się na tekstach naukowych (teoria). W związku z dużym rozrzutem poruszanych dziedzin naukowych, zrezygnowała z zamieszczenia ich pełnej bibliografii, poza odniesieniami przytoczonymi w tekście. Zdecydowała też, że cytat z charakterystycznym słownictwem jest korzystniejszym rozwiązaniem niż przekazanie jego treści słowami, dlatego w opracowaniu zamieszczono stosunkowo dużą ilość cytatów.
Dyskurs teoretyczny został zilustrowany przykładami z malarstwa i praktyki własnej Autorki, głównie z doświadczenia projektowego, naukowego i dydaktycznego, co wynika również z aktualnych przepisów dotyczących praw autorskich.

Spis treści

Wprowadzenie

Rozdział 1
Fizyczne uwarunkowania percepcji
1.1. Fizyczny model świata
1.2. Idea a materia
1.3. Człowiek jako byt elektromagnetyczny
1.4. Współczesna fizyka kwantowa
1.5. Kwantowe wizje rzeczywistości
1.6. Ewolucja układów gwiezdnych
1.7. Ewolucja planety Ziemia
1.8. Cykliczne postrzeganie czasu
1.9. Kosmologia
1.10. Rytmy życia
1.11. Oscylacja – obszar a nie punkt
1.12. Cybernetyka – percepcja poprzez system
1.13. Architektura i dizajn w kontekście cybernetyki
1.14. Wielkość organizmu
1.15. Oto człowiek (optymalizowany)

Rozdział 2
Chemiczne i biologiczne uwarunkowania percepcji
2.1. Ewolucja chemiczna a biologiczna
2.2. Pochodzimy z wody
2.3. Technologie płynów
2.4. Struktury funkcjonalne
2.5. Forma–materiał–technologia
2.6. Drewno
2.7. Cechy procesu technologicznego = cechy produktu = cechy produktu jako komunikatu

Rozdział 3
Geometria życia
3.1. Organizmy w skali nano
3.2. Geometria a funkcja
3.3. Model jako opis świata
3.4. Nauka–wiedza–dizajn
3.5. Model jako narzędzie
3.6. Porządek a hipertekst
3.7. Informacja jako narzędzie
3.8. System językowy a system naukowy
3.9. Abstrakcja a realizacja
3.10. Secesja
3.11. Gestalt jako sposób percepcji
3.12. Gestalt a forma
3.13. Gestalt a projektowanie

Rozdział 4
Ewolucja układu oko–mózg
4.1. Wyposażenie biologiczne a percepcja
4.2. Rośliny – światło to jedzenie
4.3. Euglena – światło to informacja
4.4. Dżdżownica – receptor na powierzchni ciała
4.5. Ślimak – orientacja 2D i rejestracja ruchu
4.6. Owad – widzenie mozaikowe
4.7. Łodzik – rzutowanie obrazu 2D
4.8. Gad – trzecie oko
4.9. Żaba – widzenie ruchu i zmęczenie bodźcem/habituacja
4.10. Ptak – kompensacja „zmęczenia bodźcem”
4.11. Ssak – świat międzymózgowia
4.12. Świat międzymózgowia to świat snu

Rozdział 5
Poznawanie ciałem
5.1. Rytm to kontrola
5.2. Uzgadnianie rytmu to protojęzyk
5.3. Ciało – zapoznane narzędzie
5.4. Ciało a mózg – monizm czy dualizm?
5.5. Ciało pierwszym nauczycielem
5.6. Zmysły
5.7. Obraz potwierdzany doświadczeniem ciała
5.8. Ruch w przestrzeni–ergonomia–mebel
5.9. Symulacja kognitywna
5.10. Ucieleśnione poznanie
5.11. Narracja
5.12. Narracja jest zamkniętą formą jak ruch
5.13. Narracja architektoniczna
5.14. Labirynt jako współczesna narracja

Rozdział 6
Kulturowe uwarunkowania percepcji
6.1. Ewolucja kulturowa
6.2. Ciało a sprawdzian naukowy
6.3. Kulturowe źródła percepcji
6.4. Spójność natury i kultury

Rozdział 7
Etapy rozwoju malarstwa
7.1. Paleolit – wyodrębnianie
7.2. Starożytny Egipt – sztuka społecznego kanonu
7.3. Starożytna Grecja – filozofia a piękno
7.4. Gotyk a Bizancjum – realizm a idealizm
7.5. Renesans – świat uprzedmiotowionej geometrii
7.6. Chiny X–XVII wieku – świat ewoluujących bytów
7.7. Środowisko generatorem postępu technicznego
7.8. Barok – synteza środków
7.9. Impresjonizm i po – eksperymenty
7.10. Antyestetyzm sztuki po II wojnie światowej
7.11. Dziś – nowe narzędzia obserwacji, nowe narzędzia komunikacji

Wykaz i źródła ilustracji. Bibliografia i źródła cytatów
Wykaz i źródła ilustracji
Bibliografia i źródła cytatów