Edukacja dla bezpieczeństwa w ujęciu systemowym

  • Dodaj recenzję:
  • Kod: 5620
  • Producent: Akademia Pożarnicza
  • Autor: Izabella Grabowska-Lepczak
  • Rok wydania: 2024
  • ISBN: 978-83-968293-1-3
  • Liczba stron: 304
  • Oprawa: miękka
  • Format: B5

  • szt.
  • Cena netto: 84,76 zł 89,00 zł

Opis

Przedmiot badań prezentowanych w monografii stanowią zadania, sposoby ich realizacji, a także cele i funkcje edukacji dla bezpieczeństwa. Przyjęte założenia monografii wskazują na część teoretyczną, która odnosi się do wielowymiarowości edukacji dla bezpieczeństwa, współczesnych obszarów edukacji dla bezpieczeństwa, działań wybranych formacji umundurowanych, organizacji rządowych i pozarządowych na rzecz bezpieczeństwa, analizy zakresu bezpieczeństwa w treściach programowych edukacji szkolnej. Praktyczna część monografii przedstawia ocenę procesu edukacji dla bezpieczeństwa w Rzeczypospolitej Polskiej. Istotą tej części pracy jest diagnoza obecnego stanu edukacji w zakresie bezpieczeństwa w Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie wyników badań empirycznych. Badania za pośrednictwem sondażu diagnostycznego zostały przeprowadzone wśród nauczycieli przedmiotu „edukacja dla bezpieczeństwa" w zakresie oceny treści programowych, dostępności szkoleń, publikacji, pomocy dydaktycznych, możliwości rozwoju, motywacji młodych ludzi do zdobywania wiedzy i umiejętności w zakresie przeciwdziałania zagrożeniom, obszarów krytycznych. Druga część badań oparta została na obserwacji i została przeprowadzona wśród studentów kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne w Szkole Głównej Służby Pożarniczej. Obserwacja miała na celu ocenę zaangażowania i motywacji do realizacji działań związanych z edukacją dla bezpieczeństwa wśród osób, które w przyszłości przygotowane będą m.in. do projektowania i wdrażania nowoczesnych i skutecznych systemów edukacji dla bezpieczeństwa, zarządzania bezpieczeństwem w jednostkach administracji rządowej i samorządowej.

Spis treści

Wstęp

I. Edukacja dla bezpieczeństwa i jej miejsce w naukach o bezpieczeństwie
1. Wprowadzenie do problematyki edukacji dla bezpieczeństwa
2. Przegląd badań praktycznych nad edukacją dla bezpieczeństwa
3. Problematyka edukacji dla bezpieczeństwa w literaturze
4. Uogólnienia i wnioski

II. Wielowymiarowość współczesnej edukacji dla bezpieczeństwa
1. Cel, istota i uwarunkowania edukacji dla bezpieczeństwa
2. Odporność społeczna na zagrożenia
3. Formy i narzędzia dydaktyczne a efektywność działań edukacyjnych
4. Uogólnienia i wnioski

III. Współczesne obszary edukacji dla bezpieczeństwa
1. Przygotowanie na wypadek występowania zagrożeń naturalnych, antropogenicznych i społecznych
2. Prewencja terrorystyczna
3. Edukacja obronna
4. Uogólnienia i wnioski

IV. Działania wybranych instytucji publicznych w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa
1. Działania Państwowej Straży Pożarnej w zakresie prewencji społecznej
2. Zadania Policji w zakresie profilaktyki bezpieczeństwa
3. Aktywność Straży Granicznej na rzecz edukacji dla bezpieczeństwa
4. Działalność Rządowego Centrum Bezpieczeństwa
w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa
5. Uogólnienia i wnioski

V. Działania wybranych organizacji pozarządowych w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa
1. Polski Czerwony Krzyż i działalność w obszarze edukacji dla bezpieczeństwa
2. Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe i programy edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa na obszarach wodnych
3. Działalność Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego i Górskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego na rzecz edukacji dla bezpieczeństwa
4. Działania Ochotniczych Straży Pożarnych w zakresie prewencji społecznej
5. Uogólnienia i wnioski

VI. Zakres bezpieczeństwa w formalnym systemie kształcenia a występowanie współczesnych zagrożeń
1. Zagadnienia dotyczące treści programowych
z obszaru edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach podstawowych
2. Proces edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach średnich
3. Nauczanie w zakresie edukacji dla bezpieczeństwa w szkołach wyższych
4. Uogólnienia i wnioski

VII. Diagnoza stanu edukacji dla bezpieczeństwa na podstawie badań empirycznych
1. Badania wśród nauczycieli przedmiotu „edukacja dla bezpieczeństwa" metodą sondażu diagnostycznego
1.1. Charakterystyka grupy badawczej
1.2. Opis przebiegu badań
1.3. Wyniki badań
2. Obserwacja uczestnicząca w ramach przedmiotu „edukacja dla bezpieczeństwa"
2.1. Charakterystyka przebiegu badań
2.2. Wyniki badań
3. Uogólnienia i wnioski

VIII. Koncepcja organizacji edukacji dla bezpieczeństwa w Polsce
1. Systemowość w edukacji dla bezpieczeństwa
2. Organizacja procesu edukacji społeczeństwa na rzecz bezpieczeństwa
3. Moduły specjalistyczne w edukacji dla bezpieczeństwa i ich wykorzystanie
4. Uogólnienia i wnioski

Zakończenie

Wykaz skrótów

Bibliografia

Akty prawne

Raporty

Netografia

Spis rysunków

Spis tabel

Spis wykresów

Spis załączników